LASTİĞİN PERFORMANSI

Güvenli Lastik Kullanımı” nedir, “Güvenli Lastik Kullanımı” nasıl olur (dogru hava, ebat, rotasyon, kontrol, lastik-jant-arac eslesmesi gibi “dogru kullanım” maddeleri)

Lastiklerin her zaman yetkili servisler veya lastik bayilerinde değiştirilmesi büyük önem taşır. Lastik montajı, doğru ekipman ve tecrübeye sahip insanların işidir. Lastiğinizi kendi kendinize değiştirmeye kalkarsanız, kendinizi ciddi bir şekilde yaralama riski alırsınız ve lastik ve jantınıza da hasar verebilirsiniz.

Lastik diş derinliği, lastik hava basıncı, yanak hasarı ve herhangi bir düzensiz aşınma belirtisi için lastiklerinizi kontrol etmeniz gereklidir.

Lastik değişiminde, mevcut jant ile lastiğin ayrılması ve takılması sırasında lastiğe veya janta gelebilecek hasarlar, sonrasında rot balans makinalarının kalibrasyonu, doğru hava basıncı uygulaması, hava basınç ekipmanlarının kalibrasyonu, lastik takılıp sürüş başladıktan sonra araç-lastik uyumu ve performansı can güvenliğini etkileyen birçok emniyet unsurundan biridir. Bunlar göz önüne alındığında, lastik değişimlerinin mutlaka yetkili, konusunda uzmanlaşmış servis personeli tarafından yapılması gerekmektedir.

Aşınmış lastikler aracın performansını düşürür, ıslak yoldaki fren mesafesinin artmasına sebep olur ve kayma riski oluşturur. Zor anlarda yapılan kritik manevralarda hayati önem taşıyan iyi yol tutuşunu sağlayamaz ve sürüş güvenliğini düşürürler. Bu nedenle, lastiklerin diş derinliğinin yasal sınır olan
1.6 mm’den az olmadığından emin olunmalı. Bu işlemi yapmak için, sürücüler kendilerine en yakın yetkili lastik satış noktasından yardım alabilirler. Sürüş emniyeti açısından, lastik diş derinliğinin
1.6 mm’ye düşmesi beklenmeden lastiklerin mutlaka değiştirilmesi tavsiye edilir.

Lastiğin doğru hava basıncında olması bir diğer emniyet unsurudur. Doğru hava basıncı, aracınızın kontrolünü kaybetme, virajda savrulma ve suda kızaklama risklerini de azaltmaktadır. Aynı zamanda, lastiklerinizin vaktinden önce aşınmasını ve iç yapısında geri dönüşü olmayan hasarın oluşmasını engellemektedir. Bununla beraber, unutmamak gerekir ki, doğru lastik hava basıncı yakıt tasarrufu da sağlayacaktır.

Hava basıncı, lastikteki küçük delikler aracılığıyla veya ortam ısılarındaki herhangi bir değişiklik sebebiyle düşebilir ve değişebilir. Düşük hava basıncı lastiklerinizin hasar görme riskini arttırmaktadır. Hava basıncı olması gerekenin altında olan lastikler, araçların yol tutuşunu ve araç hakimiyetini azaltır, fren mesafesini artırır ve lastiklerin daha çabuk aşınmasına sebep olur.

Hava sıcaklığının her 10 derece düşüşünde, lastiklerin hava basıncı azalır. Karlı ve buzlu yollarda lastiğinizin hava basıncı kesinlikle düşürülmemelidir.

Lastiklerin hava basıncı araç üreticileri tarafından belirlenmiştir. Sürücüler, doğru bilgilere araçlarının kapı içlerinden, torpido gözünden veya yakıt deposu kapağından ulaşabilirler.

Hava basıncı, tercihen lastikler soğukken veya en azından 2 saat boyunca hareket etmemişken ölçülmelidir.

Yedek lastik dahil olmak üzere lastiklerin hava basıncı, on beş günde bir kez ve herhangi bir uzun yolculuktan önce, mutlaka kontrol edilmelidir.

Bununla beraber, lastik ebadının araç modeline uygun olması ve bu ebadın araç üreticisi tarafından belirtilmiş olması gerekir. Araçlara uygun onaylanmış lastikler de, genellikle topido gözünde veya araç kapı içlerinde verilir.

Lastiklerin balans ayarının doğru bir şekilde yapılması da son derece önemlidir. Balans ayarı yapılmayan lastikler, sürücünün yorulması, erken lastik aşınması ve aracınızın süspansiyonunda gereksiz aşınmayla sonuçlanan titreşimlere yol açabilir. Lastikler, ilk kez takıldıklarında veya tamirden sonra yeniden monte edildiklerinde mutlaka balans ayarları yapılmalıdır. İlk titreşim veya “sarsıntı” durumunda, lastik balans ayarının ise yeniden yapılması gerekir.

Balans yapmak, sistemdeki ağırlık dağılımı dengesizliklerinin, lastiğin çeşitli yerlerine takılan ağırlıklarla dengeli hale getirilmesidir. Bu işlem lastik jant ikilisinde sabit ve seyyar balans makineleri ve kurşun ağırlıklarla gerçekleştirilir.

Bununla beraber, mekanik düzen veya ön düzen de dikkat edilmesi gereken bir diğer konudur. Aracın fabrika çıkışı ayarlarında meydana gelen bozulmaları orijinal değerlerine getirme işlemine ön düzen ayarları veya mekanik ayarlar denir.

Lastiğin araç altında düzgün çalışabilmesi ve kendinden beklenen performansı bütün ömrü boyunca verebilmesi için; kullanımdayken maruz kaldığı iklim, çevre, kullanım koşulları (aracın yükleme durumu, yol koşulları, seyir hızı, lastik şişirme basıncı, doğru bakım uygulaması) ve eğer bir depoda saklanmaktaysa depolama koşulları çok büyük önem taşımaktadır.