+7 DERECE

Otomobil Kış lastiklerinin kullanımında en iyi performansı vermeye başladığı ortam sıcaklığını ifade eder.

 AĞIR TİCARİ ARAÇ LASTİĞİ

Kamyon, TIR, Otobüs gibi insan ve ağır tonajlı yük taşıyan araçlara takılan lastikler

AQUA PLANING

Sürüş esnasında yol yüzeyinde bulunan su birikintilerinden geçerken lastik ile yol yüzeyi arasında su filmi oluşması ile lastiğin yol ile temasının kesildği durumu ve bu esnada lastik direksiyon hakimiyetinin kaybolduğunu ifade eder. 50 km/s hız ile birikintisinden geçilirken lastiğin yol ile temas ettiği alan lastiğin statik (durağan) yere basar alanına yakınken 100 km/s sürat hızında bu temas alanının neredeyse % 80-90’ını kaybeder.

ASİMETRİK DESEN

Lastik deseninin iç ve dış kısımlarının birbirinden farklı olduğu desen tipidir. Farklı desen tiplerinden elde edilen kazanımların aynı anda optimum olarak kullanılabilmesine olanak tanır.

ATIK LASTİK

Lastiklerin herhangibir özür nedeniyle ya da 1.6 milimetre diş derinliğine düşmesi ile oluşan ve artık araç altında kullanılamayacak lastik

ÇELİK

Lastik tipine bağlı olarak,  karkasında, yere basan sırt bölümünde ve topuğunda kullanılan muhtelif çapta ve özelliklerde çelik tel

DESEN

Lastiğin kullanılacağı araç, yol, yük ve kullanım amacı gibi farklı kriterlere göre düzenlenmiş sırt şekilleri

DİŞ

Lastik sırtında yer alan ve  aracın yola tutunmasını sağlayan yükseltiler

DİŞ DERİNLİĞİ

Lastik sırtında yer alan dişlerin, en alçak noktaya göre olan yüksekliği. Lastik tip,desen ve kullanım amaçlarına göre değişiklik gösterebilir

DOĞRU LASTİK KULLANIMI

Araç üreticisi tarafından aracın dizaynı aşamasında o araca takılmasını öngördüğü ve uygun hava basıncı ile aracı en doğru ve uygun şekilde taşıyacağı düşünülen lastik ebadının ve mevsimine uygun (yazlık/kışlık) lastik tipinin kullanılmaya devam edilmesi

DÖRT MEVSİM LASTİĞİ

Tüm mevsimlerde kullanılmak üzere dizayn edilen, ancak yaz ve kış mevsimleri arasındaki sıcaklık farklarının çok yüksek olmadığı, aynı zamanda aşırı kar yağışı / buzlanma gibi koşulların olmadığı bölgelerde tercih edilmesi gereken lastik türü. Dört mevsim lastiklerin performansları ne yaz lastikleri gibi çok sıcakları ne de kış lastikleri gibi çok soğukları karşılayamayacağı için ara geçişlerin olduğu bölgelerde tercih edilmelidir.

DÜZENSİZ AŞINMA

Lastiğin; jant, araç mekanik ayarları / arızaları, balans gibi teknik ayarsızlıklar, ani fren , agresif sürüş ve yarış halinde slalom yaparak kullanılması nedeniyle sırt ya da omuzdaki desenlerin eşit ve uygun olmayan veya hızlı bir biçimde aşınması

ENDÜSTRİYEL LASTİK

Yük kaldırıcı, forklift benzeri araçlar tarafından kullanılan havalı ya da dolgu lastik

F1 LASTİĞİ

Çok yüksek sürat ve ısılarda en az performans kaybı ile ihtiyaçları karşılayan F1 araçlar için üretilen özel lastikler

GERİ KAZANIM

Atık haline gelmiş lastiklerin yapımında kullanılan hammaddelerin belli teknolojiler kullanılarak yeniden kullanılır hale getirilmesi ya da çimento fabrikalarında ısı enerjisine dönüştürülmesi

HAFİF TİCARİ ARAÇ LASTİĞİ

Düşük tonajlı (3.500 kg.’dan hafif)  ancak ticari amaçla üretilmiş araçlarda kullanılan lastikler

HIZ ENDEKSİ

Lastiklerin ebat, tip ve karkasını ilgilendiren ve taşıyabileceği maksimum yük altında yapabileceği maksimum hızı belirleyen semboldur. Harf ve bazı özel lastiklerde harf ve numara içerir

İÇ LASTİK

Konvansiyonel (tube type) lastiklerin şişirilmesinde kullanılan ve havayı muhafaza eden dış lastiğin içine konan ürün

JANT (TUBELESS)

Jant ile lastiğin iç yüzeyi arasında kalan havanın jant üzerinde yer alan conta ile sızdırmazlığın sağlandığı 3 bileşenden oluşan jant tipi. Lastik + Jant + Supap

JANT (TUBE TYPE)

Lastiğin janttan çıkmasını önlemek amacıyla çember ile lastik dış yüzeyden (tek topuktan) sıkıştırılır. 2 parçalı ve 3 parçalı jantlar kullanılır.

KAPLAMA LASTİK

Karkas yapısı kullanılabilir özelliğini muhafaza eden, ancak diş derinliği yasal sınırlarda olan kullanılmış bir lastiğin taban yüzeyinin düzgünleştirilmesi amacıyla aşındırılması ve özel yapıştırıcı ve şerit desen ya da malzeme ile sıcak ya da soğuk kaplama işlemine tabi tutularak yeniden sırt geçirilmesi ile kullanılır hale getirilmesi sonucu oluşan lastik

KAPLAMA SICAK

Klasik yöntemlerle işlenen karkasın, desensiz olarak üretilmiş kaplama kauçuğu ile kaplanması ve preslerde belli ısılarda pişirilerek kaplanmış lastik

KAPLAMA SOĞUK

Mevcut yapısı kullanılabilir özelliğini muhafaza eden Karkasın işlenmesi ve sonrasında önceden desenli olarak üretilen kaplama kauçuğunun karkasa geçirilmesi ve  otoklavlarda uygun ısıda pişirilmesi ile  kaplanış lastik

KAR LASTİĞİ

Karlı havalarda uygun hizmet verebileceği düşünülerek desenlendirilmiş ve yapılandırılmış lastik

KARKAS

Lastiği, içerisine konan hava ile birlikte dik tutan ve yük taşıma, fren, hız gibi faktörlere cevap vermesini sağlayan, tabandan ve dönüşlerde omuzlardan ve yanaklardan gelen darbeleri / yükleri eşit dağıtmaya çalışan çatı/yapı

KAUÇUK/ DOĞAL

Lastiğin üretiminde kullanılan ve lastik tipine göre kullanım miktarı farklı olabilen Kauçuk Ağacından elde edilen doğal ürün

KAUÇUK/ SENTETİK

Lastiğin üretiminde kullanılan ve lastik tipine göre kullanım miktarı farklı olabilen ve petrolden elde edilen ürün

KIŞ LASTİĞİ

+7 derecenin altındaki sıcaklıklarda sertleşmediğinden dolayı, performans kaybetmeden hizmet etmeye devam eden, sırt hamur karışımı, sırt deseni ve diş derinliği bu doğrultuda dizayn edilmiş lastik türüdür. Kılcal desen yapısı sayesinde kar ile kar, çamur ile çamur ‘un birbirine tutunmasını sağlayarak çekişi arttıran lastik tipidir.

KIŞ LASTİĞİ GENELGESİ

Ulaştırma Bakanlığı tarafından ilk defa 2012 yılının Kasım ayında yayınlanan, daha sonra 2014 yılı Kasım ayında ikinci defa yayınlanarak ve bazı yenilemeler, iyileştirmeler getiren resmi belge

KIZAKLAMA

Aqua Planing ile aynı anlamda kullanılır ve lastiğin yüksek hızda su birikintisine girmesi sonucu  yol ile arasında su tabakası oluşması nedeniyle aracın kayma eğilimine girmesi

KOLAN

Tube type/iç lastikli lastiklerde iç lastik ile jant arasına konan ve iç lastiğin zarar görmesini önleyen kauçuk karışımından yapılmış halka

KONVANSİYONEL LASTİK

Kullanıldığı malzeme ve tekniği itibariyle çağdaş usulleri kullanmayan daha çok iç lastikle birlikte kullanılan radyal olmayan lastik

KORD BEZİ

Lastik üretiminde kullanılan muhtelif ürünlerin üretiminde kullanılan sentetik iplikten üretilmiş dokuma/tekstil

LASTİĞİN SAKLANMASI

Yeni ya da bir süre kullanılmayacak lastiklerin, saklama koşullarının doğru olmaması sonucu kimyasal, ve diğer  ortamlardan zarar görmesini önleyici şekilde muhafaza edilmesi

LASTİĞİN KESİT GENİŞLİĞİ

Lastiğin uygun test jantında şişirilip şartlandırıldıktan sonra lastiğin iki yanağının dıştan dışa genişliğinin milimetre cinsinden ifadesidir.

 

 

LASTİĞİN KESİT ORANI

Araç üreticisinin araç hızı ve fren tutma yeteneği arasındaki dengeyi sağlama adına fren balatalarını daha geniş şekilde kullanması sonucunda, lastiğin de jant çapının daha büyük olması gerektiğinden, toplam çap fazla etkilenmeden bu ayarlamanın yapıldığı durumu ifade eder, kesit genişliğinin toplam çap’a oranıdır

LASTİK

Araç ile yol arasında, aracın yol almasını, durmasını,  yük ve yolcu taşımasını sağlayan yol,hız,sürücü ve yük özelliklerine cevap verebilen petrol ve doğal hammaddelerden üretilmiş, yuvarlak ve iç lastiksiz veya iç lastikli olarak, basınçlı havayı muhafaza ederek kullanılan ürün

LASTİK BALANSI

Sürüş esnasında, araç altında dönme eylemini gerçekleştiren lastik, jant ve aracın yürüyen aksamı parçalarından herhangi biri veya birçoğundan kaynaklanan dengesizliklerin, gerekli yerlere ağırlık takılması sureti ile dengelenmesi işlemidir

LASTİK BASINÇ GÖRÜNTÜLEME SİSTEMİ/TPMS

Lastik Basıncı Görüntüleme Sistemi (TPMS), lastiklerin içerisindeki hava basınçlarını göstermek için tasararlanan elektronik bir sistemdir. Bazı üst segment araçlarda önemli diğer bilgilerin (lastik anlık sıcaklığı vb.) de görüntülenmesini sağlamaktadır. Bir veya daha fazla lastikte basınç kaybı olması durumunda TPMS sistemi gösterge panelinde alarm vererek sürücüyü uyarmaktadır. Sistem ölçmüş olduğu basınç verisini kontrol ünitesine aktarır. Araç içi görüntüleme düzenine göre; sürücü gerçek basınç değerini ekranda anında okuyabilir veya bir tuş yardımı ile basıp gösterge paneline getirebilir ya da sadece düşük basınç anında alarm uyarısını alabilir.

Bu şekilde lastik içerisindeki anlık veya kademeli basınç kayıplarını direk olarak ekrana yansıtır.

 

LASTİK ETİKETİ

Lastiğin sırtına yapıştırılan ve Islakta yol tutuş, yakıt tasarrufu ile ilgili olan Yuvarlanma direnci ve dış Gürültü ile ilgili kriterlere karşı lastiğin durumunu belirleyen belge

LASTİK ETİKETİ / GÜRÜLTÜ

Lastik etiketi üzerinde yer alan etiketin bir kriteri olup, lastiğin dış ortamda yarattığı gürültüyü dB (decibel:ses şiddet birimi) olarak ifade eder.

LASTİK ETİKETİ/ ISLAK ZEMİNDE YOL TUTUŞ

Lastik etiketi üzerinde yer alan etiketin bir kriteri olup, lastiğin ıslak yolda fren tutma kriterine göre kabiliyetinin seviyesini belirler

LASTİK ETİKETİ / YUVARLANMA DİRENCİ

Lastik etiketi üzerinde yer alan etiketin bir kriteri olup, lastiğin dönmeye karşı gösterdiği direncin ne kadar düşük ya da yüksek olduğunu belirler, (düşük olması sonucu yakıt tasarrufu sağlanır)

LASTİKTE HAVA

Lastiğin üzerindeki aracı, yükü ya da insanı taşımasını sağlayan lastik içine basılan ve lastiğin dik durmasına yardımcı olan araç ve lastik üreticileri tarafından azami ve uygun miktarları belirlenen hava miktarı

NYLON

Lastiğin karkasının oluşturulmasında kullanılan sentetik bir iplik ve bundan dokunmuş tekstil

OLUK

Lastiğin sırtındaki dişlerin arasında kalan alçak bölümler olup, su hava ve ısı tahliyesini sağlar

OMUZ

Lastiğin sırtı ile yanağı arasında kalan ve daha çok dönüşlerden etkilenen bölüm

ORİJİNAL EBAT

Araç üreticisi tarafından aracın dizyanı aşamasında o araç için uygun olarak seçilmiş lastik ebadı.

ÖN DÜZEN AYARI

Tekerleklerin duruş açılarının, aracın fabrika ayarlarına getirilmesi işlemidir. Lastiğin yere düzgün basmasına, dolayısı ile lastiğin yol tutuşuna, aşınma şekline, kullanım ömrüne ve yakıt tüketimine etkisi vardır.

RADYAL LASTİK

Karkası oluşturan çelik ya da tekstilin lastiğin hareket yönüne 90 derece açı ile yerleşririlmesi sonucu oluşan ve daha esnek yanak ve sert sırt etkisi ile tutunması ve konforu artırılmış lastik türü

RFT / PATLASA DA GİDEN LASTİK

H2E tipi özel jant ile kullanılan, lastiğin içinde yer alan ilave kauçuk desteğine sahip, lastiğin patlaması  halinde jantın lastiği parçalamasını ve janttan çıkmasını önleyen ve dolayısıyla araç üreticisi tarafından belirlenmiş belirli bir hızda ve maksimum 80 km. mesafe koşuluna uyulması halinde güvenli bir şekilde  kullanılabilen bir lastik türü

SIRT

Lastiğin desenli ve yere basan bölümü

STEPNE

Yedek lastik. Ya kullanılan lastiğin aynısı ya da kısa süre ve düşük hızda kullanılan daha küçük ebattaki lastik.

SU TAHLİYESİ

Lastiğin sırt ve omuzlarında bulunan diş ve kanallar aracılığıyla lastik ile yol arasında sıkışan suyun dışarı atılması durumu

SUPAP

Tubeless lastiklerde doğrudan janta monte edilen, tube type lastiklerde iç lastik üzerinde bulunan ve lastiğin içine hava gönderilmesini sağlayan, içeri giren havaya izin veren ancak havanın dışarı kaçmasını önleyen parça

TOPUK

Lastiğin janta oturmasını sağlayan ve lastiğin jant ile birlikte hareket ederek aracın her türlü hareketini sağlamasına yarayan lastik bölümü. Çelik kullanılarak yapılır ve aracın taşınmasını sağlayan ana bölümdür. Tubeless lastiklerde havanın dışarı kaçmasını önleyecek şekilde üretilen jant ile birlikte hava tutma fonksiyonunu yerine getirir.

TUBELESS LASTİK

İç lastik kullanılmadan hava ile şişirilen ve havayı içinde muhafaza edecek şekilde üretilmiş lastik

UYGUN LASTİK

Aracın teknik özelliklerine uygun ebatta ancak taşınan yük ve kullanılan hava ve ortama uygun desen yapısına sahip lastik

ÜRETİM TARİHİ

Lastiğin üretildiği tarih olup lastik yanağında üretildiği hafta ve yılın son iki rakamı kullanılarak belirtilir

WRC LASTİĞİ

Yapılan yarışın özellikleri nedeniyle F1 lastikleri gibi özel üretim metotları, malzemeler ve desenler kullanılarak üretilmiş sadece bu amaçla tüketilen lastikler

YANAK

Lastiğin topuğu ile omuzu arasında yer alan ve aracın taşınmasında en önemli görevi üstlenirken esnek yapısı nedeniyle konfor da sağlayan bölümü

 

 

YAZ LASTİĞİ

Kış koşulları hariç, araç üreticisi tarafından aracın fabrika çıkışından itibaren kullanması uygun görülen ebat

YEŞİL LASTİK

Lastiğin doğaya olası zararlarını azaltacak doğal hammade kullanılarak üretilen ve silika nedeniyle azalan yuvarlanma direnci sonucu  hem yakıt tasarrufu sağlayan hem de karbondioksit salınımını azaltan lastik türü

YOL DIŞI HİZMET LASTİĞİ

Trafiğin aktığı yollar dışında daha farklı arazi ve iş koşullarında kullanılması için dizayn edilen araçlara takılan çok yüksek taşıma kapasitesine sahip, bu nedenle de boyutları çok büyük olan konvansiyonel ve radyal sınıftaki lastikler

YOL TUTUŞU

Bir aracın gideceği yolda tutunmasını, dönüşlerde, frenleme ve hızlanmalarda sürücünün isteklerine ve yolda kalmaya cevap veren lastik tavrı

YUVARLANMA DİRENCİ

Lastiğin motor gücü tarafından aracın ileri ya da geri gitmesi sırasında dönmeye karşı gösterdiği dirençtir. Bu direncin yüksek olması daha fazla motor gücüne dolayısıyla yakıta olan ihtiyacı artırırken direnci düşük lastikler de yakıt tasarrufu sağlanır

YÜK ENDEKSİ

Bir lastiğin, aracın özelliklerine göre, lastiğin yapabileceği maksimum hızda taşıyabileceği maksimum yükü ifade eder

ZİRAİ ARAÇ LASTİĞİ

Zirai amaçları gerçekleştirmek üzere dizayn edilmiş, traktör, biçer ve benzeri araçların kullanımı için hazırlanmış, ebat, desen, karkası nedeniyle farklılık gösteren lastik grubu